Spajalica > Copula

Art interventions in public space, MMSU Rijeka

Spajalica #1 / Copula #1 ▐ foto i video arhiva▐ photo & video archive▐


Intervencije:

Rafaela Dražić i [BLOK] – Ivana Hanaček, Ana Kutleša, Vesna VukovićGRAD=BROD, javna akcija, 3. 5., Jadranski trg

GRAD=BROD je akcija u javnom prostoru koju autorice realiziraju u suradnji s novinarima, aktivistima, umjetnicima i ostalim zainteresiranima. Akcijom se želi ukazati na funkciju brodogradnje u proizvodnji grada te proširiti raspravu o budućnosti brodogradilišta 3. maj postavljajući pitanja o prostornim i socijalnim implikacijama njegove transformacije. 17.5. u prostorijama MMSU- a / Malom salonu izložit će se dokumentacija radnog procesa i otvoriti pitanja o mogućnostima i ograničenjima ovakve vrste umjetničkog djelovanja.
(Rafaela Dražić i [BLOK])
(www.blok.hr/, http://www.rafaeladrazic.net/)

 Video: Marta Ožanić

blok 4109 blok_MG_4181 blok_MG_4198
Foto: A. Saška Mutić

Marko Batista i Boštjan Čadež, Aksioma – Institute for Contemporary Art, Ljubljana, TIMING DIAGRAMS, multimedijalni performans, 13.5. Koblerov trg

Performans TIMING DIAGRAMS, Marka Batiste & Boštjana Čadeža (www.aksioma.org/t-diagrams/index.html) bazira se na otvorenoj formi i nepredvidivim efektima, omogućenim upotrebom video mapiranja, interakcijom sa zvučnim modulima, te hibridnim spojevima između digitalne slike, elektroničkog zvuka i mehaničkog pokreta. Bez narativne komunikacije i istraživanja značenja, posjetitelj se oslanja na neposredniji, perceptivni i  emocionalni doživljaj koji može donijeti drugačije viđenje poznatog prostora. Na licu mjesta, tj. u ovom slučaju na Koblerovom trgu, prepliću se različiti aspekti stvarnosti, a greške, šumovi i zastoji postaju sastavni dio procesa.

 Video: Marta Ožanić

IMG_6550 IMG_6554 IMG_6559 IMG_6571
 Foto: Sara Salamon

 

Zoran Pavelić, Prozivka 2013, performans, 14. – 16. 5. Korzo – ispred Malog salona u 12 h

S lovačke osmatračnice nasred Korza Zoran Pavelić proziva imena osoba koje Muzej uobičajeno poziva na otvorenja izložbi. Na taj način želi se skrenuti pažnja ‘prozvanim’ potencijalnim posjetiteljima muzeja na važnost njihovog sudjelovanja u životvornosti muzeja. Lovačka čeka, osim što svojim postavljanjem na Korzu, spaja nespojivo – prirodni i urbani ambijent, priziva u lovačkom žargonu, ‘vrebanje lovine’ a u ovom slučaju su to posjetitelji muzeja. (Z. Pavelić) Umjetnikova intervencija britak je komentar vidljivosti umjetnika u struji svakodnevice, kao i institucionalne retorike, u ovom slučaju sadržane u pozivu za ‘oživljavanjem susjedstva’. Uz formalnu inspekciji stoji (utopistički) poziv za okupljanjem, za komunikacijom mimo elitizma, inih ograda i zagrada.

Video: Marta Ožanić

prozivka pavelic 04 zoranprozivka2 zoranprozivka5 zoranprozivka6
Foto: Marta Ožanić i Toni Meštrović

PLATTFORMER, Ping pong u gradu/ Sonic Plattforming, site specific, 14. – 18. 5.

Tim umjetnika i arhitekata pod imenom Plattformer (www.plattformer.co.uk) istražuje grad uključujući u urbanu rutinu element participacije putem igre: umjesto funkcija koje uobičajeno povezujemo s gradskim središtem, Sonic Platforming nudi partiju stolnog tenisa u koju se možemo upustiti u prolazu, i to s potpunim neznancima. Pozivom na igru nadilaze granice jezika i otvaraju zonu povezivanja između slučajnih prolaznika i ‘upućenih’ hodača.  Instalacija je sastavljena od odbačenih materijala te pronađenih zvukova sakupljenih u okolini, a zvučna kulisa mijenja se ovisno o toku igre. U skladu sa svojim nazivom, četvorka, Carl Richardson,Tim Mitchell, Nina Scholz i James Dunn, u javnom prostoru ostvaruje nepretenciozne socijalne arhitekture kao potencijalna mjesta društvenosti.

http://www.plattformer.co.uk/pages/sonic-rijeka.htm

Video: Zoran Pavelić i Marta Ožanić

IMG_6684 IMG_6698 plat1 plat3 plat4 plat7
Foto: Marta Ožanić i Sara Salamon

 

Boris Oicherman, Reflected City, mobilna intervencija, 15. – 19.5.

Praksa Borisa Oichermanna (www.oicherman.com/boris) nastaje u direktnom doticaju sa zatečenim okruženjem. Prostor ga zanima na onoj osnovnoj, emocionalnoj i osjetilnoj razini, onakav kakav jest u svakodnevnom opticaju, pa i ako se intervencija koju izvodi ne uviđa kao umjetnička. Reflected City se zbiva u pokretu, kao mobilna projekcija koja putuje gradskim središtem; na način da su kamera i projektor postavljeni na kamionet te gotovo paralelno dok kamera ‘hvata’ gradski krajolik, projektor odražava snimljeno natrag u okruženje.

Video: Marta Ožanić
Video: Boris Oicherman

IMG_6977 IMG_7012 IMG_7087 IMG_7126
Foto: Sara Salamon

Antonio Kiselić, Perpetuacije, performans, 14. – 19. 5., stube kod hotela Bonavia

Izazivanje pothlađenog hodograma tj. uvriježenog standarda ponašanja u javnom prostoru inicira performansPerpetuacije, Antonia Kiselića (antoniokiselicledinsky.tumblr.com). Za izvedbu je odabrana zona kretanja, stubišni prostor kod hotela Bonavie. Međutim, umjesto uspravnog tijela dočekuje nas tijelo koje pada, kotrlja se, savija, sakuplja i ponovno pada, i ponovno ustaje. Postojana borba s vlastitom izdržljivošću ujedno je testiranje osjetljivosti socijalnog tijela, općeg praga tolerancije na društvene nepravde. Nakon svakoga pada, umjetnik se ustaje i ponovno započinje sličan, no nikada isti ciklus padova, ukazujući na činjenicu kako umjetnička borba nikada ne prestaje, bez obzira na padove s kojima se kontinuirano suočava. (A. Kiselić)

Video: Marta Ožanić

 

IMG_6635 IMG_6638

 

Foto: Sara Salamon

 

Paweł Kowzan, Untitled (All solid melts into Air), zvučna instalacija, 14. – 19. 5., ulaz MMSU

Ozvučena fasada Pawela Kowzana  (www.pawelkowzan.com) na ulazu u zgradu Muzeja zvukom zviždanja markira samu arhitekturu, postaje oznakom labilne granice između prikrivenog i vidljivog, zaštićenosti i izloženosti i može izazvati vrlo različite reakcije, zbunjenost, nelagodu, smijeh. Pokrenuta  proturječjima iz naslova – bezazlena riječ Untitled citira Komunistički manifest, dok drugi dio naslova, All solid melts into Air poslovično opominje na prekomjerni apetit kapitalizma čime nevidljiva instalacija odjednom postaje prometnuta u upozoravajući signal koji je, ni manje ni više, pozicioniran uz javnu instituciju. Nadalje, ljudski glas koji zviždi čujemo kao izraz individualnosti i subjektivnosti, zakinut za tijelo koje ga izvodi, on ujedno djeluje kao fantomska slika.

 

Daniele Sambo, SOWN, svjetlosna instalacija, različite lokacije, 14. – 18.5.

Nalik situacionističkim metodama psiho-geografije kao besciljnog lutanja urbanim okruženjem radi otkrivanja potisnutih i previđenih situacija, Daniele Sambo (www.dansambo.com) istražuje marginalna mjesta unutar gradskog središta. Postindustrijski, zabačeni i zapušteni krajolik postaje prostor njegova interesa. U ove nezbrinute gradske džepove ulazi noću medijem svjetla izmještajući urbane scenografije iz svoje uobičajenosti minimalnim sredstvima, kadriranjem i izoštravanjem pogleda na detalje koji primarno proizlaze iz zatečenih uvjeta. Na klizavom terenu između istine i privida postavljaju pitanja o mogućnostima preobrazbi urbanog krajolika.

Video: Marta Ožanić

IMG_6732 IMG_6864 IMG_6868

Foto: Marta Ožanić

 

KVART Boris Šitum, Milan Brkić, Rino Efendić, Kratki posjet Rijeci, performans, intervencije, 17.5.

Rad Kvartovaca, udruge za suvremenu umjetnost iz Splita, smješta se između građanske i umjetničke inicijative, životne i umjetničke prakse. Integriran je u neposredno okruženje, kao spontana aktivacija ljudskih i socijalnih vrijednosti. Najavili su da će Kratki posjet Rijeci odigrati njihovo uže rukovodstvo, Boris Šitum, Milan Brkić i Rino Efendić.

Video: Marta Ožanić

kvart_korzo 1 2 3

Razgovori

Lidija Butković Mićin, Rijeka-Zagreb: predstavljanje projekta 1%ZAUMJETNOST

Lidija Butković Mićin predstavit će rezultate i aktualne inicijative projekta aRs PUBLICae/1%ZAUMJETNOST(http://1postozaumjetnost.wordpress.com) pokrenutog u Zagrebu 2010. godine, usmjerenog na šest područja djelovanja: umjetničku produkciju (s dosadašnjom praksom realizacije najmanje jednoga rada godišnje i s ciljem promocije suvremene umjetnosti u javnom prostoru), istraživačko-publicističko-izlagački rad ( postojeće umjetničke prakse u razdoblju nakon Drugog svjetskog rata do danas u javnom prostoru grada Zagreba, Hrvatske i šire), brigu za kulturnu baštinu (aktivno istupanje prema strukturama vlasti i lokalnim zajednicama s ciljem promocije i zaštite baštine), zagovaranje grada (usmjereno na poboljšanja javnog prostora gradova), zagovaranje proceduralno-zakonske regulative (usmjerene na tzv. zakon 1% za umjetnost, ili formiranje Zagrebačkog fonda za suvremenu umjetnost u javnom prostoru)

Bojana Piškur, Moderna galerija, Ljubljana: Muzej na ulicama

Muzej na ulicama naziv je prve velike izložbe public art-a u Sloveniji od Urbanarije, organizirane od strane SCCA – Ljubljana od 1994. do 1997. Projekt je public art propitivao kao dio urbanog dekora, kao sredstvo gentrifikacije, kao brisanje razlika komodifikacijom, generalizacijom i reprodukcijom oblika spektakla, te ujedno kao ideju da umjetnost nastaje samostalno i da nije ni u kakvom (političkom) odnosu sa širim društvenim prostorom u kojem se nalazi. Među site-specific radove bili su uključeni: parkovi, izlozi, prolazi, knjižare, kafići, radnički hosteli, prazni barovi, nebo nad gradom, sportski stadioni, ulice, društveni centri, osnovne škole te razni mediji poput interneta, novina i radija. (Bojana Piškur)

PLATTFORMER, Ping pong u gradu/ Sonic Plattforming, site specific, 14. – 18. 5., ispred Malog salona od 14 – 18 h

Daniele Sambo,Venecija: Kolektivni prostori: svjetlo i mrak

Boris Oicherman: Od tamne komore do public art-a: fotografija kao priča

Goran Petercol, Rijeka – Rovinj, Međuprostori

Inês Moreira, Porto: Performative gathering: Intimate and Collective

Predavanje Inês Moreira predstavit će evento 2009, kulturni program u javnom prosotru grada Bordeauxa, gdje su predstavljene umjetničke, prostorne i performativne intervencije uobličene kroz očište Intimno kolektivno. Kao gostujuća kustosica ona propituje može li se Intimno kolektivno  jasno definirati, budući da predstavlja nepostojano stanje i nepredvidiv odnosni moment koji se odvija onkraj izjašnjenih intimnih kolektiva.

Kristina Leko, Zagreb – Berlin: Participacija, Empowerment (umjetnost u zajednici i javni prostor)

Na primjerima recentnijih projekata Kristina Leko će razmatrati status javnog prostora u okvirima participacijske umjetničke prakse, na čijem je području aktivna od 1999. godine, kada je realizirala svoj prvi video-komunikacijski projekt sa grupom djevojčica u Gdansku u Poljskoj pod nazivom Razmjena biografija. Srž njezinih socijalno angažiranih projekata jest socijalna interakcija i osnaženje (empowerment) kako individualno tako i određene socijalne skupine u suradnji s kojom se projekt realizira.

Margarethe Makovec, Anton Lederer – Rotor, Graz, ANNENVIERTEL! Umjetnost urbane intervencije

M. Makovec & A. Lederer predstavit će projekt ANNENVIERTEL! Umjetnost urbane intervencije, koji je započeo 2009. u četvrti Annenviertel u Grazu, a tematizira urbanu transformaciju kroz kulturne i umjetničke prakse. Središnja pitanja projekta su; Tko donosi odluke i tko je (namjerno) isključen iz odlučivanja? Kako mogu umjetnici i osobe posvećene kulturnim aktivnostima surađivati sa stanovnicima? Kako umjetnost može doprinijeti zajedničkom životu u urbanom području koje postaje sve raznovrsnije?

Kvart Boris Šitum, Milan Brkić, Rino Efendić, Split: Kratki posjet Rijeci, video prezentacija

Žitelji i pokretači akcija u splitskom kvartu Trstenik – Boris Šitum, Milan Brkić i Rino Efendić – predstaviti će biografiju Udruge za suvremenu umjetnost KVART, varijabilne u broju članova, otvorene za suradnju izvan umjetničkog establišmenta, rezultat zajedničke brige za bolji i veseliji život u kvartu. Aktivnost članova motivirana zajednicom s kojom dijele suživot, nadahnuta je igrom i zato neodvojiva od stihije svakodnevice, neblazirane i spontane reakcije na ‘sada’. Kompilacija radova prezentirana videom pokazati će zašto su Kvartovci postali uvaženi fenomen naše umjetničke scene.

Rafaela Dražić i [BLOK] – Ivana Hanaček, Ana Kutleša, Vesna Vuković, Akcije u javnom prostoru

Izložbe:

Mali salon, 10.5. – 25.5.2013., Minuta šutnje, Toni Meštrović i Nadija Mustapić

Minuta šutnje koautorski je projekt dvoje video umjetnika iz Rijeke i Splita, Nadije Mustapić i Tonija Meštrovića. Nastao je snimanjem na terenu, u suradnji s radnicima u Brodogradilištu 3. Maj i Brodosplitu u razdoblju od 2012. do 2013.. Audio i video materijali s lokacija splitskog i riječkog brodogradilišta, montirani su u više-kanalnu instalaciju koja će biti premijerno prikazana u Malom salonu u Rijeci. Misao vodilja naznačena naslovom, naznačuje krhkost identiteta, egzistencijalnu i ekonomsku neizvjesnost, post-tranzicijsku nelagoda, odraz situacije koja zadire šire od lokalne problematike.

4 8 10

 više


MMSU, 7.5. – 29.5.2013., Međuprostori, Aleksandar Garbin i Goran Petercol

Osim na ulice, putokaz skrećemo na muzejsko utočište, penjemo se u veliku salu gdje će zajedničko izlaganje Aleksandra Garbina i Gorana Petercola odgovarati na pitanje koje se nametnulo uslijed sveobuhvatnosti teme prostora: što je međuprostor i gdje ga pronalazimo? Tridesetak radova podsjećat će nas gdje sve nailazimo na međuprostor – u vlastitom stanu, na izložbi, u autobusu – između kuhinje i sobe, između dva izložena rada, između putnice i putnika. Autori misle da je međuprostor dvojak, jednom poveznica, slijedeći put razgraničenje.

_DSF0294 _DSF0304 _DSF0288 _DSF0290

Foto: Boris Oicherman

više

Paralelna događanja:

PLATTFORMER, radionica, 7. – 9. 5. od 11 – 16 sati, otvoreno za građanstvo, Radionica za djecu, Dragana Sapanjoš, 15.5.2013., MMSU http://www.youtube.com/watch?v=cV_QSs2DJjg

Video: Marta Ožanić

After Party, Klub Život, DJ Pero Despero, 17.5.2013., 22 sati.

Upitnik za građane, Spajalica Crew, 18.05.2013., ispred Malog salona: 10 – 17 sati.

Novinarska radionica sa studentima PU FF Rijeka, 3.5. – 23.5.2013.

Srednjoškolci u javnom prostoru
, Milica Đilas, MMSU: predstavljanje projekta u Malom salonu, 29.5.2013. u 12 sati.
U suradnji Odjela edukacije MMSU i četiri riječke srednje škole, učenici su tijekom školske godine 2012./2013. proveli istraživanje o načinima na koje srednjoškolci koriste javni prostor u gradu Rijeci.
Učenici i njihovi mentori: David Karasman, Gimnazija Andrije Mohorovičića; Branka Batričević i Asja Bikić Rukavina, Građevinska tehnička škola; Željko Maurović, Srednja talijanska škola; Laura Herceg, Škola primijenjene umjetnosti u Rijeci.


EU“With the support of the Culture Programme of the European Union”

grbmkscUntitled-1 BC IC

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s